Norinnova logo hvit. Grafisk element.

Spillgründere bak AR-plattformen Pazzing traff blink under investorjakten


REDAKSJONEN@SHIFTER.NO

Spillselskapet Pazzing har fått Martin Kværnstuen, tidligere CFO i Kahoot, inn på eiersiden i en finansieringsrunde på totalt tre millioner kroner.

Pazzing utvikler en spillplattform som kombinerer sosiale opplevelser og spilloppgaver i utvidet virkelighet (AR) knyttet til geografiske lokasjoner. Tidligere har gründerne mottatt offentlige tilskudd fra blant annet Forskningsrådet for å utvikle en prototype av spillplattformen.

– Vi er veldig fornøyde med å ha skapt en vellykket prototype av Pazzing, som har blitt godt mottatt av betaspillere, noe som har resultert i at meget kompetente og engasjerende investorer blir med på vår utvikling videre, sier medgründer og daglig leder Martin Mathisen.

– Det neste steget er å rekruttere nye dyktige ansatte til teamet som deler vår visjon om å skape sosiale og engasjerende spillopplevelser, forteller han.

Får Kahoot-millioner

I appen samarbeider mobilspillere for å løse en serie med oppgaver presentert i AR, omtrent som i et «digitalt rebusløp». Spillere kan også sette sammen egne oppgaver, og deretter dele spillopplevelsene med venner, familie og øvrige Pazzing-spillere.

Martin Kværnstuen sluttet i jobben som finansieringssjef i Kahoot i sommer, etter seks år.

Samtidig solgte han aksjer for over 260 millioner, som han skulle bruke på å finne og skape nye selskaper.

Én million kroner av gevinsten satser han nå på Pazzing.

– De har laget et gjennomtenkt spillkonsept som inneholder mange av de elementene som jeg tror skal til for å lykkes. Det skal bli interessant å bistå selskapet både finansielt og forhåpentligvis med noen gode råd i årene som kommer, sier Kværnstuen.

Han får selskap av Norinnova og et mindre kollektiv norske engleinvestorer i runden.

I tillegg til privat investorkapital, mottar Pazzing 125.000 kroner fra Nordnorsk Filmsenter og 400.000 kroner fra Innovasjon Norge til å videreutvikle AR-plattformen.

Inspireres av norske suksesser

Spillgründerne, med hovedbase i Tromsø, mener at utviklingen av spillet i Norge på ingen måte setter noe stopper for de globale ambisjonene til spillprosjektet.

– Norske suksesser som for eksempel Kahoot, Wordfeud og spillstudioet Dirtybit som har laget FunRun-spillene har vært til stor inspirasjon for oss. Vårt mål er selvsagt å følge disse eksemplene på sikt ved å ta vårt eget spillprosjekt ut i verden, sier Mathisen.

Videre presiserer gründerne at det fortsatt er en lang vei til internasjonal suksess, men gleder seg over at teamet stadig når nye milepæler.

– Vi er ydmyke og stolte over å ha kunnskapsrike investorer på plass, og vårt neste fokus blir å finne flere dyktige og initiativrike ansatte som både skal trives i vårt team og som brenner for å ta del i utviklingen av det spennende spillprosjektet, avslutter Mathisen.